Rob Waring Trio
Synchronize Your Watches
Resonant Music
Distr.: MusikkLosen

Tips noen om denne saken

Rob Waring Trio: Synchronize Your Watches

På slutten av 80-tallet dukka det opp en spesiell trio her hjemme under ledelse av den amerikansk-norske vibrafonisten Rob Waring. Trioen ga ut CD-en "Secret Red Thread" i 1992 og har av en eller annen ikke spesielt logisk grunn venta til nå med oppfølgeren.

Rob Waring har i bortimot halvparten av sitt 45 år lange liv vært bosatt i Norge. De første cirka 25 åra tilbrakte han i New York, der han utvikla og utdanna seg til å bli en meget lovende jazz-vibrafonist og samtidsmusikk-perkusjonist. Etter at han slo seg ned i steinrøysa i 1981, har Waring vært en viktig bidragsyter til en rekke spennende musikalske konstellasjoner - hovedsakelig i grenselandet mellom jazz og samtidsmusikk, men også med bl.a. folkemusikk og dans som utgangspunkt.

I 1987 blei Rob Waring Trio danna, og sammen med bassisten Carl Morten Iversen og trommeslageren Frank Jakobsen har Waring med ujevne mellomrom gjenoppfriska samarbeidet. Som ved det forrige CD-møtet, er det musikk med egenart og originalitet vi blir møtt med. Improvisasjon er det sentrale elementet hele veien, men i tillegg til et tilnærma tradisjonelt jazzutgangspunkt, er samtidsmusikken en åpenbar inspirasjonskilde også denne gangen. Både frie og ganske så åpne landskap og rytmisk straighte rom blir avlagt visitter av trioen, og det er tydelig at de trives hvor de enn tar turen - både med musikken og med hverandre.

Waring står for de aller fleste komposisjonene, men har også fått utmerka assistanse på området av Jon Balke, som har skrevet tre av låtene. Musikken er full av vakre stemninger, og trioen er usedvanlig dyktige når det gjelder å benytte seg av dynamiske virkelmidler. Det eneste jeg finner å kunne utsette på hvordan jeg tar i mot musikken, er at den har en tendens til å bli for statisk eller stillestående til tider.

Med seg på fire av låtene har trioen vokalisten Solveig Slettahjell, ved ett tilfelle med tekst av Sidsel Endresen - de resterende ordløse melodiske vandringer/improvisasjoner. I Slettahjell har kongeriket fått et nytt vokaltalent av voldsomme dimensjoner. I Endresens tekst er det ikke vanskelig å høre at tekstforfatteren har vært og er en stor inspirasjonskilde, men det skal aldri brukes mot noen som søker inn til noe personlig.

Slettahjell er i besittelse av en perfekt engelsk-uttale og diksjon, det være seg i straight sang eller resitering. Foreløpig greier hun ikke i like stor grad å holde på min interesse når vokaluttrykket ikke inneholder ord, men åkke som er Solveig Slettahjell en vokalist og musikant vi både kan og skal forvente oss mye av i framtida.

Rob Waring Trio er et godt eksempel på hva kontinuitet betyr også for improvisasjonsmusikanter. Dette er musikanter som kjenner hverandre veldig godt, og som vet utmerket hva og hvordan de skal bevege både musikken og hverandre. Rob Waring Trio står for et tøft uttrykk og et annerledes sound.

Tor Hammerø